15.01.2010

MUSICA BAIANA # 1



Et par dage efter nytaar tog jeg her til Salvador i Brasilien, hvor jeg skal vaere til midt i februar. Ud over de almindelige turist-ting, har jeg ogsaa faaet besoegt nogle pladeshops her i byen og kan skrive foerste indlaeg i min lille plade-rejse-blog om Salvador. Byen og provinsen Bahia har en lang musikhistorie tilbage fra slavernes tid til den dejlige tropicalia og til nogle nyere ting, som har det lidt for sindsygt til min smag. Men i den her by er musik i hvert fald en del af alt!


Inden jeg kom til Salvador havde jeg en forhaabning om at "guldet floed i gaderne" - at et svin som den her eller den her kunne findes hos en gadesaelger til en femmer og et kys paa kinden. Det er dog ikke helt saadan. Selvom Salvador er hjemstedet for hele tropicalia-bevaegelsen og mange store navne er det ikke alle af pladerne fra den tid ikke til, der er lige til at plukke. Efter at have vaeret her to uger nu, er jeg dog begyndt at komme lidt taettere paa at faa fingre i nogle af de sjovere ting - til fine priser!
Prisen paa pladerne er vel lidt under det de gaar for paa ebay, men til gengaeld sparer man portoen paa lidt under 100,- per plade (sendt fra Brasilien). Desuden er det sjaeldent man ser brasilianske originaler i Danmark, eller USA for den sags skyld, som bliver solgt til en god pris..


Et billede af pladekoebet indtil videre:





Caetano Veloso (1968 album)



Caetanos foerste soloalbum, et laekkert lyttealbum. Gaetter paa at der maa vaere noget rebelsk over den, selvom det ikke kan hoeres paa musikken. Hele albummet kan hoeres HER PAA TUBEN.. Jeg fik et foerste optryk for 100 danske.


Ivan Lins - Agora



Det her album er saavidt jeg ved det foerste ham Ivan har lavet. Hans stemme er maaske lidt for meget af den fede funk, men kan godt lide de to numre "Madalena" og "Hei, voce"..
Download albummet her


Caetano Veloso (1969 album)



Her er endnu et af velosos album! Der er specielt et nummer fra det her album, som vi har spillet meget "Alfômega". Et vildt nummer, der ligesom mange af de andre gode tropicalianumre er til at finde paa opsamlingen "Tropicalia - A Brazilian Revolution in Sound"

Det var et lille udsnit at nogle plader - Haaber jeg har penge nok til at lave en MUSICA BAIANA # 2!
moez fra Bek



En god pladebiks i centrum, naer Placa de se.



Loftet fra en anden butik i Pelorinho



Den haarde hiphop stil paa roofspottet!


Mig godt udbraendt efter forste dag paa stranden!

6 kommentarer:

  1. OSTE FOR PRESIDENT!!

    Konge post martin, håber alt er skønt. Hav den fedeste tur hjemmedreng

    SvarSlet
  2. Svedigt Martin! Det ser godt ud med pladerne, og de lader da også til at være billige - ihvertfald Caetanos første dér! Det lyder som en virkelig god tur, det håber jeg det bliver ved med at være, nyd den Bexter!

    PEACE!

    --
    Kristoffer

    SvarSlet
  3. Oi!

    Så er det brasilianske guld bragt tilbage til Danmark af din pusher-frau. De huserer nu et sikkert sted på Nørrebro...

    beijo!
    Tiller

    SvarSlet
  4. Hej Bek!

    Dejligt at høre fra dig, vi savner dig her på Heimdal-kollegiet. Det er for fedt, at du holder bloggen oppe. Det bliver godt at få dig og pladerne hjem igen.

    kys fra Xian, Ane og Rasmus

    SvarSlet
  5. Hej alle sammen..

    Dejligt at hoere fra jer! godt i kan li mit post..
    Er ellers ved at faa et nyt crew af halvjunglerende backpacker-svin, som bor paa mit hostel!
    Har en date nu med en rastamakker i en kaelder, saa haaber han har nogle vilde plader..

    kys!

    ...og hva sker for at bloggen ligger saa doed (kristoffer)? :)

    SvarSlet
  6. UNDSKYLD!

    Jeg fedter med et mixtape selv, men min ene pladespiller er smadret, så det er lidt svært at få det på plads, men så snart den er blevet repareret skulle der ikke gå så længe før jeg kunne smide det op, men nu er Terkels mix jo også lige kommet op, så noget sker der da!

    Myz, held og lykke med din nye rastagøglerven fra kælderen, glæder mig til at høre mere!

    SvarSlet